- Існуючий стан нормативно-правової бази з питань служби у військовому резерві
1.1. В 2006 році, при впровадженні військового резерву, Генеральним штабом Збройних Сил України розроблявся окремий закон щодо служби у військовому резерві. Водночас, при його опрацюванні у Мінюсті, Кабінеті Міністрів України було вказано, що основні положення щодо служби в резерві повинні увійти в єдиний Закон України “Про військовий обов’язок і військову службу”, а особливості проходження громадянами України служби у військовому резерві повинні бути викладені в Положенні, яке затверджується Указом Президента України.
За результатами чого, на сьогодні основні норми щодо служби в резерві викладені у трьох Законах України “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, а також у Положенні про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України, яке затверджено Указом Президента України.
На виконання зазначених законодавчих актів та Указу Президента України розроблено понад десяти нормативно-правових та відомчих документів щодо забезпечення проходження служби в резерві.
Довідково. Нормативно-правові документи: Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження структури військового резерву людських ресурсів” від 12.11.2014 № 607 (зі змінами від 27.07.2016 № 474), “Про порядок і розміри грошового забезпечення та заохочення військовозобов’язаних та резервістів” від 23 листопада 2006 року № 1644 (зі змінами від 18.03.2015 № 124).
Відомчі документи:
наказ Міністра оборони України від 12.05.2007 № 80 (зі змінами) “Про затвердження Інструкції про умови виплати грошового забезпечення та заохочення військовозобов’язаних та резервістів”;
військові стандарти, які затверджені наказами Генерального штабу Збройних Сил України: від 24.01.2013 № 16 “Про затвердження Інструкції про порядок комплектування резервістами органів військового управління, військових частин Збройних Сил України”; від 10.07.2013 № 154 “Про затвердження Інструкції про організацію та порядок ведення військового обліку резервістів у Збройних Силах України”; від 24.12.2016 № 487 “Про затвердження Інструкції про порядок підготовки резервістів у Збройних Силах України”; директива Генерального штабу Збройних Сил України від 27.05.2015 № Д-7 “Про уточнення порядку комплектування Збройних Силах України резервістами в особливий період” (зі змінами від 27.08.2015 № Д-13), інші директиви та методичні рекомендації.
1.2. Згідно існуючих нормативно-правових документів резервісти (як за контрактом, так і оперативного резерву) мають наступні соціальні пільги та гарантії:
1.2.1. Резервісту за 30 діб підготовки виплачується:
грошова виплата із розрахунку до двох мінімальних прожиткових мінімумів на місяць для працездатних осіб на 01 січня календарного року
(з 01.01.2018 року – 1 762 грн.) – від 2 643 до 3 524 грн. (в залежності від військового звання). Цю норму запроваджено з 2016 року, за рахунок чого збільшено розміри грошового забезпечення резервістам більше ніж в 2 рази, та введено її виплату одразу по закінченню зборів у військовій частині, що в цілому дозволило суттєво підвищити мотивацію до залучення резервістів на зборові заходи;
Довідково. Загальна сума грошових виплат непрацюючому резервісту рядового складу за місяць підготовки у 2015 році складала близько 2 500 грн., внесені зміни дали змогу збільшити її більш ніж в 2 рази – до 5 194 грн.
для тимчасово не працюючих – мінімальний прожитковий мінімум для працездатних осіб на 01 січня календарного року (з 01.01.2018 року – 1 762 грн.);
добові (за кожен день зборів в залежності від військового звання –
від 360 до 900 грн.);
грошова винагорода в кінці року (фіксований розмір якої залежить від військового звання – від 1 600 до 3 100 грн.).
У підсумку загальна сума грошових виплат непрацюючим резервістам у 2017 році за місяць підготовки складає від 5 194 до 7 651 грн., що в три рази перевищує виплати військовозобов’язаним.
Крім того, для працюючих резервістів компенсується виплата середньомісячної заробітної плати за місцем роботи (за весь час виконання ними обов’язків служби у військовому резерві з 01.01.2018 року – не менше 3 723 грн.).
Так, працюючий резервіст (при мінімальній заробітній платі) за місяць зборів у 2018 році отримуватиме від 6 773 до 9 229 грн. (в залежності від військового звання).
1.2.2. Резервісту компенсується вартість проїзду або здійснюється його доставка силами військового комісаріату.
Резервісту гарантується:
збереження місця роботи;
державне страхування на час зборів.
Резервіст забезпечується безкоштовно:
військовою формою одягу;
харчуванням, проживанням та медичним обслуговуванням під час зборів.
Крім цього, резервіст має можливість:
самостійно визначати тривалість проходження військової служби та укладати контракт на проходження військової служби на терміни від півроку і більше (до 3-5 років), з його подальшим продовженням на обраний термін при збереженні всіх соціальних пільг, які передбачені для мобілізованих (збереження місця роботи, посади, середнього заробітку, виплати пенсій тощо);
Довідково. Методичними рекомендаціями ГШ ЗС України визначено спрощений порядок укладання контрактів на проходження військової служби та їх підписання безпосередньо в ході зборів, без збору чисельних додаткових довідок.
укладати контракт на проходження служби у військовому резерві (зокрема і в особливий період) за спрощеним порядком у військовій частині, військовому комісаріаті;
Довідково. Методичними рекомендаціями визначено порядок дій командирів військових частин, військових комісарів щодо спонукання резервістів до укладання контрактів на проходження служби у військовому резерві та їх підписання безпосередньо в ході зборів за спрощеною процедурою, без збору чисельних додаткових довідок. Основним мотивуючим стимулом у цьому процесі є те, що при мобілізації резервіст буде призваний виключно в ту бригаду, з якою укладений контракт; резервісти за контрактом мають преважне право просуватися по службі, отримувати чергові військові звання.
підвищувати кваліфікацію, отримувати нову військово-облікову спеціальність, досвід на командних посадах;
звільнитись від призову на строкову військову службу після виконання обов’язків служби у військовому резерві протягом двох контрактів.
Але майже всі ці гарантії та пільги однакові, як для резервістів за контрактом, так і для тих хто в оперативному резерві. Тому більшість резервістів на пропозиції щодо укладання контрактів, з дивуванням відповідають: “А навіщо це мені, я і так резервіст?!”
В агітаційній роботі щодо укладання контрактів в резерві на сьогодні використовуються лише наступні переваги:
призов за мобілізацією (на збори) тільки до тієї частини, з якою укладений контракт;
першочергове просування по службі;
отримання чергових військових звань в резерві.
- Заходи, які вживаються на цей час, для покращення проходження служби у військовому резерві
2.1 Для забезпечення подальшого розвитку служби в резерві, переходу на службу у військовому резерві за контрактом Головним управлінням персоналу спільно з Управлінням правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України розроблено проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо проходження служби у військовому резерві на особливий період”, який пройшов всі процедури погодження та 19.05.2017 зареєстрований у Верховній Раді України за № 6474.
Зазначеним законопроектом передбачається:
внести зміни стосовно суттєвого вдосконалення системи соціальних гарантій і пільг резервістів
Довідково. При цьому пропонується:
виплата резервістам одноразової грошової винагороди при укладанні контракту на проходження служби в резерві – від 4 000 до 6 000 грн. При цьому передбачити її повне відшкодування у разі не виконання резервістом плану зборових заходів;
перехід на виплату грошового забезпечення резервістам як військовослужбовцям (за час виконання обов’язків служби);
обчислення пільгової військової пенсії з урахуванням служби в резерві
(1 рік за 3 роки в резерві);
позачергове надання місць у дитячих закладах дітям резервістів.
з одночасним посиленням кримінальної та адміністративної відповідальності резервістів за ухилення від призову як під час мобілізації, так і на навчальні збори.
Довідково. За досвідом вивчення систем військового резерві розвинених країн встановлено, що у багатьох арміях встановлена жорстка відповідальність для резервістів за невиконання визначених обсягів зборової підготовки на рік (від штрафів (близько 2 тис. дол.) до ураження в правах – Швейцарія, Фінляндія, Ізраїль). В той же час, загальною практикою є гнучкі підходи до проведення зборів, коли резервісту надано право вибор яу термінів їх проходження (від двох-трьох на вибір) у зручний для нього та його роботодавця час. При цьому, заходи загальновійськової підготовки, як правило, проводяться у вихідні дні (близько 12-15 діб на рік).
Законопроект опрацьований у комітетах Верховної Ради України та 22.06.2017 винесений на розгляд Верховної Ради України. Для забезпечення першочергового розгляду зазначеного проекту Закону на ім’я голови Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони направлено лист, на який отримано відповідь, що законопроект буде розглянуто під час окремого сесійного дня з оборонних питань.
З прийняттям зазначеного проекту Закону України буде організовано (протягом двох-трьох місяців) внесення відповідних змін до Указу Президента України “Про Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України”, відповідних постанов Кабінету Міністрів України, керівних документів, які регламентують проходження служби в резерві.
Реалізація законопроекту дозволить повністю вирішити питання стосовно фінансового стимулювання, які за результатами опитувань є найбільш значущими для 36% резервістів (рядовий резервіст зможе отримувати в середньому у півтора рази більшу оплату за місяць зборів, чим військовослужбовець
(з урахуванням середньомісячної заробітної плати за місцем роботи та грошової винагороди за підсумками року рядовий резервіст отримує 11 тис. грн. проти
7 тис. грн. у військовослужбовця), та створити нормативно-правову базу для подальшого розвитку військового резерву як в особливий період, так і після його завершення в мирний час.
2.2. У вересні 2016 року до військ (сил) доведено Методичні рекомендації щодо порядку укладання контракту на проходження служби у військовому резерві Збройних Сил України в особливий період (№322/2/6338 від 20.09.2016), на підставі яких військовими частинами та військовими комісаріатами розпочато роботу з укладання контрактів на проходження служби у військовому резерві.
Зазначені завдання уточнені Мобілізаційною директивою Генерального штабу Збройних Сил України від 04.07.2017 № 321/1010 “Щодо організації призову резервістів оперативного резерву першої черги на навчальні збори”.
На сьогодні військовими частинами та військовими комісаріатами організовано укладання контрактів на службу в резерві з понад 4,8 тис. резервістів (в тому числі 415 офіцерами), з них у складі бойових військових частин – з 844 резервістами.
2.3. Для пошуку інших дієвих стимулів передбачається залучити Раду резервістів Збройних Сил України в якості постійного консультативно-дорадчого органу при Генеральному штабі Збройних Сил України. До складу Ради визначено включити по одному резервісту від кожної бойової бригади всіх видів, родів військ (сил) Збройних Сил України. Перше установче засідання Ради буде проведено 12.01.2018.
Довідково. На Раду резервістів Збройних Сил України планується покласти наступні завдання:
формування позитивного іміджу в суспільстві щодо проходження служби у військовому резерві;
проведення рекламно-агітаційних та агітаційно-роз’яснювальних заходів щодо укладання контрактів на проходження служби у військовому резерві;
надання допомоги Збройним Силам України у виявленні та оперативному вирішення проблемних питань під час підготовки та проведення навчальних зборів з резервістами ОР-1;
опрацювання пропозицій до нормативно-правових актів з питань проходження служби у військовому резерві;
представлення служби у військовому резерві на будь яких нарадах, конференціях, громадських слуханнях та у будь яких державних структурах;
представлення резервістів, за погодженням Генерального штабу Збройних Сил України, на міжнародному рівні.
- Заходи, які планується провести у 2018 році
3.1. До 01.03.2018 на підставі вивчення систем військового резерві розвинених країн світу розробити проект Закону України щодо забезпечення переходу від служби в оперативному резерві до добровільної служби у військовому резерві за контрактом, який включити до вже існуючого проекту Закону між першим та другим читанням у Верховної Раді України, або подати в якості окремого за допомогою Народних депутатів України.
Зазначеним законопроектом передбачається внести зміни до законодавства щодо:
надання виключного права щодо прийому на державну службу (в Національну поліцію, СБУ тощо) для військовозобов’язаних громадян лише після виконання обов’язків військової служби або служби у військовому резерві протягом двох контрактів;
надання пільг зі сплати податків підприємцям усіх форм власності у разі працевлаштування осіб, які проходять службу в резерві за контрактом (за аналогією надання пільг роботодавцям, які працевлаштовують інвалідів);
встановлення 3% податку на дохід військовозобов’язаних громадян, які не проходили військову службу (службу в резерві протягом двох контрактів);
дострокового (на п’ять років) набуття права на пенсію за 25 років служби в резерві;
можливості медичного забезпечення резервістів у військових лікувальних закладах, перебуваючи на пенсії (після 25 років служби в резерві);
надання резервістам права на придбання у власність травматичної (гладкоствольної) зброї, а в перспективі і нарізної;
надання резервістам додаткової доби до відпустки за кожен рік служби у військовому резерві;
надання можливості офіцерам-резервістам, які не мають вищої освіти, права на укладання контрактів на військову службу, після навчання на курсах підготовки та підвищення кваліфікації.
В той же час, враховуючи світовий досвід, вважається за необхідне збереження і по закінченню особливого періоду норми щодо обов’язкового зарахування до оперативного резерву всіх військовослужбовців, які звільняються зі служби – на термін до 10 років.