У кожного серед друзів та рідних є ветерани та ветеранки. У багатьох – знайомі, які пережили полон. На чиїсь сім’ї тільки чекає щастя звільнення, і тут особливо важливо пам’ятати: неволя змінює людей. Спілкуватися з гідністю, правильно проявити емпатію, уникати болючих помилок – усьому цьому треба вчитися.
Спробуймо разом. Уявіть, що ваш колега був у полоні півтора року та ось раптово ви зустрічаєтеся на вулиці.
Як необхідно взаємодіяти?
Привітатися, спитати як справи, коли повернеться на роботу. Поговорити про останні новини, погоду, спільних друзів.
Обов’язково міцно обійняти. Адже в полоні до колеги навряд хтось ставився дружньо.
Говорити про полон як про щось незначне, щоб людині було легше сприймати цей досвід. І ставити питання, аби дати змогу виговоритись.
Отримати пояснення щодо кожного з варіантів можна в інтерактивному симуляторі (https://osvita.diia.gov.ua/…/people-with-war-experience…) до освітнього серіалу «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» на Дія.Освіта. Змодельована на підставі типових життєвих випадків ситуація – саме з нього.
І правильна відповідь тільки одна, адже інші дії можуть стати тригерами та спричинити флешбеки.
Не завжди те, що здається очевидним, правильно. Наприклад, обійнятися без дозволу буде недоречно, адже важливо дотримуватися психологічних і тілесних кордонів. Не варто бачити в людині тільки жертву і жаліти або навпаки – надмірно героїзувати.
Треба більше говорити про сьогодення. Не бути байдужими, не боятися висловлювати почуття та питати, як зробити спілкування комфортнішим. Тем політики, війни – та особливо полону – краще уникати, доки людина сама не почне розповідь. Але й у цьому випадку не варто ставити провокативних запитань, які змушуватимуть її знову переживати травматичний досвід.
Перегляньте освітній серіал (https://www.youtube.com/playlist…), зануртеся через симулятор у звичайні побутові ситуації, перевірте свої знання коректної комунікації, щоб взаємодіяти з повагою до кожної людини. Такі прості кроки допоможуть розвинути чуйність і здатність підтримувати. А це саме те, що зараз зміцнює та об’єднує наше суспільство як ніколи.
Освітній серіал створено з ініціативи Міністерство цифрової трансформації України у межах комунікаційної кампанії Ти як? Всеукраїнської програми ментального здоров’я за ініціативою Олена Зеленська.
Він є продовженням розділу «Довідника безбар’єрності» (https://bf.in.ua) – гіда з коректної комунікації, створеного у межах ініціативи першої леді «Без бар’єрів».
Проєкт реалізовано за підтримки Координаційний центр КМУ / Mental Health UA,
ГО Безбар’єрність та Visa, яка є учасницею спільноти «Бізнес без бар’єрів».