Спілкуватися з ветераном чи ветеранкою необхідно як із будь-якою людиною

Насамперед з повагою. Незалежно від обставин і місця – в родині, колі друзів, магазині чи парку.

Рекомендації з етичного спілкування з ветеранами, ветеранками та чинними військовослужбовцями – у третій серії освітнього серіалу «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія», який можна переглянути на платформі Дія.Освіта або на каналі YouTube «Ти як?».

Від надмірної уваги люди з бойовим досвідом іноді ніяковіють. Навіть коли це зустріч близьких друзів чи сім’я зібралася за столом. Тому, перш ніж влаштовувати свято на честь військового, який приїхав у відпустку, психологи радять уточнити: а чого хоче сама людина?

Цих питань точно слід уникати:

«Ну що там, на фронті? Перемагаємо?»

«А як ти? Страшно?»

«Багато людей вбивають?»

«Як же це сталося? Чого ти там опинився?»

«У жодному разі не жалійте ветерана. Слова на кшталт «бідненькі наші хлопчики» можуть бути принизливими, адже ці люди – експерти з виживання», – пояснює одна з експерток серіалу, очільниця Служби психосоціальної підтримки сімей військовослужбовців Наталія Умеренкова.

Говоріть щиро, від серця, а не шаблонно. Уникайте порівнянь, адже кожен досвід унікальний. І подякуйте людині, якщо вона вирішила з вами чимось поділитися. Це честь, що вам змогли довіритись.

Освітній серіал є продовженням розділу «Довідника безбар’єрності» – гіда з коректної комунікації. Він складається з 11 епізодів, що розповідають про ситуації з життя військових: пережитий полон, набуту інвалідність, дружбу з побратимами та посестрами, гендерні відмінності – та навіть містять поради з коректної комунікації.

Освітній серіал створено з ініціативи Мінцифри в межах комунікаційної кампанії «Ти як?» Всеукраїнської програми ментального здоров’я. Проєкт реалізовано за підтримки Координаційного центру з психічного здоров’я КМУ, ГО «Безбар’єрність» і компанії Visa – учасниці спільноти «Бізнес без бар’єрів».