У Міністерстві розвитку громад та територій очікують, що восени ВР прийме законопроєкт, який дасть можливість уряду прийняти рішення про реорганізацію РДА.
До 7 серпня за дорученням уряду обласні державні адміністрації мають надати пропозиції щодо утворення, ліквідації та реорганізації районних державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів, чисельності працівників, а також розрахунки на їх утримання.
Про це, звертаючись до представників обласних державних адміністрацій, сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час онлайн-наради з питань територіальної організації влади.
Він нагадав, що це необхідно зробити у зв’язку з рішенням Верховної Ради про формування нових районів в Україні.
«Очікуємо, що восени Верховна Рада прийме проєкт закону №3651, який дасть уряду можливість прийняти рішення про реорганізацію районних адміністрацій. Крім того, плануємо у вересні внести до парламенту законопроєкт про місцеві державні адміністрації, який впорядкує та розмежує функції обласних і районних держадміністрацій. Отже, вже зараз спільно з ОДА маємо підготувати усі пакетні рішення, які будуть потрібні для виконання згаданих законів», – сказав В’ячеслав Негода.
Він також зазначив, що цього року реформа територіальної організації влади відбуватиметься в рамках чинної Конституції, отже великих змін у статусі та повноваженнях місцевих державних адміністрацій поки не буде.
«Зміни до Конституції, проєкт яких зараз фіналізують, найшвидше можуть буди прийняті у лютому наступного року. Лише після того ми зможемо говорити про зміну статусу місцевих державних адміністрацій. Поки ж ми маємо діяти в чинному правовому полі – змінювати структуру, впорядковувати та розмежовувати деякі функції місцевих державних адміністрацій, але не змінювати основні повноваження ОДА та РДА, прописані в Конституції», – пояснив заступник міністра.
Отже, РДА і надалі виконуватимуть делеговані повноваження районних рад, якщо ті будуть створені у нових районах.
«Чи будуть районні ради, залежить від рішення ЦВК. І вже за декілька днів ми дізнаємося, чи призначить комісія перші вибори районних рад у новому районному поділі. Якщо це станеться, орієнтуємося, що реорганізувати РДА треба до грудня поточного року. Бо новообрані наприкінці жовтня районні ради у нових районах у листопаді проведуть перші сесії, а вже в грудні потрібно буде затверджувати районні бюджети, вирішувати інші питання. Отже, до того моменту мають бути створені районні державні адміністрації», – пояснив В’ячеслав Негода.
Якщо не будуть оголошені вибори у районні ради нових районів, тоді ці строки, за словами заступника міністра, не такі критичні.
Також В’ячеслав Негода озвучив представникам ОДА дві пропозиції, які варто враховувати, коли готуватимуться проєкти видатків державного бюджету наступного року на районні державні адміністрації.
«Перша пропозиція – на певний час зберегти в окремих райцентрах старих районах, там, де необхідно, територіальний підрозділ РДА нового району. Особисто моя позиція – це необхідно зробити, щоб різкими змінами не нашкодити, в першу чергу, громадянам, які потребуватимуть певних особливих соціальних послуг, що надаватимуть РДА, – сказав В’ячеслав Негода. – Друга пропозиція – зберегти центри надання адміністративних послуг у тих райдержадміністраціях, де в райцентрах громади поки не мають власних ЦНАПів, щоб у людей не виникли проблеми з отриманням адмінпослуг. А основна задача – за 2020-2021 роки забезпечити організацію ЦНАПів у кожній з 1470 громад».
Він також повідомив, що пропонується розділити функції РДА нових районів на три основні блоки:
1. Координаційний – координація діяльності усіх територіальних підрозділів ЦОВВ, що працюють на території району. Передбачається, що роль районних державних адміністрацій у розвитку територій посилиться, бо повноваження територіальних підрозділів ЦОВВ з наступного року поширюватимуться на територію, що збігатиметься з територією району.
2. Забезпечення законності. РДА допомагатимуть, особливо новоутвореним громадам, на стадії формування їх органів, реєстрації, ресурсного забезпечення, а також надаватимуть консультації, щоб ОМС не припускалися помилок, не порушувати свідомо чи несвідомо законодавство при прийнятті рішень.
3. Виконання делегованих повноважень районних рад.
«Поки що ми беремо за базовий варіант утворення районних рад у нових районах і наділення їх конкретними, хоча і значно меншими, ніж до цього функціями, з пропозиціями щодо яких можна ознайомитися у законопроєкті (на порталі Децентралізація)», – зазначив заступник міністра.
І ще один окремий блок РДА – секретаріат(апарат), який має забезпечувати функціонування РДА.
Щодо структури кожної РДА у нових районах, то передбачається, що вона має бути типовою, а от чисельність працівників – різною. Це буде залежати від навантаження на адміністрацію – від кількості жителів, кількості громад району, безпекової ситуації тощо.
«Спільно маємо зробити так, щоб район став не декоративним, не просто формальним, а дієвим рівнем організації влади на місцях, який виконує велику кількість конкретних завдань, покладених на виконавчу владу, де працюють висококваліфіковані і високооплачувані фахівці, здатні приймати рішення, застосовувати сучасні підходи для розвитку територій, надавати якісні послуги бізнесу і громадам», – резюмував В’ячеслав Негода.