Менше ревізій — більше порад

Як Державна аудиторська служба замінила фінансову інспекцію, що нового тепер чекати від перевірок і куди скаржитися, якщо зіткнетеся із фактами корупції – в інтерв’ю розповів начальник Південно-східного офісу Держаудитслужби Юрій Єфімов.

– На цей час реорганізацію Державної фінансової інспекції України в Державну аудиторську службу України завершено. Юрію Вікторовичу, розкажіть, як усе відбувалося і головне — навіщо.

  • 2015 року було розпочато масштабну роботу щодо реформування діяльності органів державного фінансового контролю. Перед нами ставились чіткі завдання – забезпечити оптимізацію функцій Держфінінспекції з подальшим її реформуванням у Державну аудиторську службу, оновити її кадровий склад і оптимізувати чисельність працівників.

На даний час розроблено і затверджено Положення про Державну аудиторську службу, визначено граничну чисельність працівників, утворено міжрегіональні територіальні органи та затверджено положення про них, затверджено структуру і штатний розпис центрального апарату та офісів.

Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів, було утворено п’ять регіональних офісів, у тому числі і Північно-східний офіс Держаудитслужби, який створено шляхом реорганізації держфінінспекцій у Луганській, Полтавській, Харківській та Сумській областях.  У складі офісу створені структурні підрозділи та управління в вище перелічених областях. На території Харківської області реалізацію державного фінансового контролю виконує апарат офісу. 24 жовтня 2016 року Північно-східний офіс Держаудитслужби офіційно розпочав свою роботу.

  • Чи змінилися повноваження та пріоритети роботи органів Держаудитслужби?
  • Органи Держаудитслужби отримали всі повноваження, які мала Держфінінспекція щодо проведення ревізій, інспектування, розширивши їх елементами методів аудиту. Основними пріоритетами роботи органів Держаудитслужби є здійснення поточного та подальшого контролю за найбільшими суб’єктами господарювання державного сектору економіки; посилення контролю за використанням державних коштів на закупівлі товарів, робіт і послуг; перехід до комплексності контрольних заходів з метою забезпечення системної оцінки ефективності, результативності та законності роботи підконтрольних об’єктів та впровадження нових методів контролю відповідно до міжнародних стандартів.

– Чи слід вважати, що тепер це орган, який лише дає поради, як виправити порушення?

– Якщо ми хочемо стати цивілізованим суспільством, то слід працювати на упередження, розвивати такі напрями поточного контролю, як аудит окремих господарських операцій, моніторинг і перевірка державних закупівель.

Саме тому контроль має бути спрямований не лише на виявлення фінансових порушень, але й на оцінку ефективності та результативності використання державної власності, надання рекомендацій щодо покращення діяльності задля досягнення необхідних для держави результатів із мінімальними затратами ресурсів.

Для цього в роботі Держаудитслужби ми зміщуємо акценти з такого виду контрольного заходу, як ревізія, на аудит. Це дозволить більш повно оцінити фінансово-господарську діяльність підконтрольних установ як з точки зору законності, так і з позиції ефективності управління. Ми на сьогодні не відмовляємось від ревізій. Але така форма контролю буде застосовуватись виключно для дослідження фактів значних порушень, шахрайства, найбільш ризикових операцій.

– Як можна звернутися до Держаудитслужби, щоб повідомити про факт порушення Закону, факт корупції? Чи є «гаряча лінія»?

– В апараті Північно-східного офісу Держаудитслужби працює «Телефон довіри» – (057) 700-96-19, за яким завжди можна повідомити про факт порушення законодавства.

– Державна аудиторська служба тільки розпочинає свою роботу. Що буде далі?

– Уже сьогодні Держаудитслужба робить головний акцент на профілактиці порушень фінансової дисципліни. Цей акцент залишатиметься пріоритетним у нашій діяльності. Також буде кардинально модернізовано функцію інспектування – вона спрямовуватиметься виключно на виявлення значних порушень і фактів шахрайства. Отже, я з упевненістю можу стверджувати, що оновлені форми державного фінансового контролю є ефективнішими і досконалішими за попередні, оскільки скеровані на попередження і недопущення порушень.

 

Олександр Гречаний